Podcasting er et marked i vækst både i forhold til antal lyttere og podcasts. Virksomhederne er efterhånden ved at få øjne op for det kæmpe potentiale, der kan ligge i podcasting både i forhold til den interne og eksterne del. Det er derfor en mulighed, som du også burde undersøge nærmere.

Den interne podcast omhandler podcasting til ens medarbejdere. Man kan benytte podcasten til intern vidensdeling på tværs af afdelinger. Det kan heraf også være et godt værktøj til at opkvalificere ens medarbejdere. Denne artikel vil dog kun fokusere på den eksterne del, hvor podcasting kan være et effektivt værktøj til markedsføring og branding af ens virksomhed udadtil.

 

Hvad er podcasting?

Det at podcaste er reelt set en optaget samtale, som ens lyttere passivt lytter til. Lydfilerne fylder ikke så meget, hvilket gør at de nemt kan downloades til lytternes forskellige elektroniske enheder, såsom mobil, tablet og computer. Populariteten er stor, fordi lytterne kan lave andre ting, imens de hører episoden. De kan bl.a. køre, løbe, cykle eller gøre rent samtidig med, at de lytter til dine episoder. Markedsføring igennem podcasts omhandler content marketing, hvor det handler om at skabe værdi for lytterne. Det specielle ved markedsføring igennem podcasting er nemlig, at modtageren ikke på samme måde føler sig irriteret over markedsføringen, da den ikke berøver vedkommendes tid. Lytterne vælger selv, om de har lyst til at høre podcasten. Det er et valg, de aktivt selv skal tage ved enten at streame eller downloade podcasten. Det vil sige, at de faktisk allerede er mere positivt stemt over for din virksomhed, da de selv har valgt jer til.

Styrken i mediet ligger også i dets gode egenskaber til at skabe et personligt bånd til lytterne. Der skabes nemlig et mere personligt forhold mellem afsenderen og modtageren end f.eks. ved skriftlig kommunikation. Det er også en god måde at skille sig lidt ud i forhold til sine konkurrenter, hvis de ikke er trådt ind på dette markedsføringsområde endnu. Du kan via podcasting opbygge et tillidsforhold til dine potentielle og nuværende kunder samt indirekte vise dine varer, ydelser eller kompetencer.

 

Podcasting ved B2B- og B2C-markedet

Podcasting handler om fordybelse i et givent emne. Det vigtigste er, at man producerer noget indhold, som er relevant, interessant og underholdende for ens målgruppe. I B2B-markedet fokuserer man ofte på et emne eller område, der er ens virksomheds spidskompetence, f.eks. digital markedsføring eller salg. Indholdet bærer præg af et højt fagligt niveau, hvor episoderne fungerer som en slags præstation af virksomhedens kompetencer. Det skal også lige tilføjes, at B2B-podcasts både er henvendt til virksomheder og privatpersoner med den givne interesse. Men da virksomheden agerer i et B2B-miljø, skal indholdet således tilpasses hertil, da formålet er indirekte promovering mod andre virksomheder.

I B2C-markedet er indholdet ofte mere underholdende end fagligt tungt. Et eksempel på en B2C-podcast kan være en virksomhed, som sælger tøj, der vælger at podcaste om de nyeste trends i modeindustrien. De kunne f.eks. interviewe influencers, som deres målgruppe følger og ser op til.

Begge markeder skal skabe værdi for dens lyttere, men det er ikke nødvendigvis den samme værdi, der skabes. En god sammenligning vil være bøger. B2B-podcasts er faglitteraturen, mens B2C-podcasts er skønlitteraturen.

 

Skab et netværk igennem podcasting

Podcasting kan også være en god mulighed for at netværke, hvis du opnår et lyttertal, som andre virksomheder gerne ville være en del af. Mange podcasts har nemlig gæster med i deres episoder til at diskutere forskellige emner. Du kan f.eks. invitere eksperter til at diskutere nogle emner, som dine lyttere vil være interesseret i. På denne måde skaber du både noget godt indhold til dine lyttere, øger din troværdighed samtidig med, at din gæst får eksponering igennem din kanal.

 

Reklamer i podcasts

Udover at du kan markedsføre din virksomhed igennem podcasting, kan det også være en potentiel indtjeningskilde, hvis du opnår en god fanskare/lytterantal. Nogle podcasts indeholder nemlig reklamer for andre virksomheder. Reklamer er dog et punkt, man bør overveje i forhold til podcastens formål og strategi fremadrettet. Reklamer kan nemlig tage fokusset væk fra formålet med podcasten eller virke irriterende for lytterne, men det handler selvfølgelig også om selve indholdet af reklamerne. Derudover er det ikke ligefrem en god branding strategi, hvis du markedsfører din egen virksomhed på samme tid, som du markedsfører andre. Det kan virke forvirrende for den potentielle kunde og tage fokus væk fra din egen virksomhed.

 

Har du kompetencerne til at podcaste?

Der er altså mange fordele ved at podcaste. Men vent dog lige med at hoppe ud i opgaven, indtil du har tænkt det grundigt igennem. Podcasting er nemlig ikke en nem sag. Det kræver den rette personlighed at fremføre indhold på en måde, som lyder interessant og fængende. Podcasting er en form for præsentation, og du kender det sikkert selv, når du har set og hørt andre fremlægge noget. Der er nogle, som formår at få en til at lytte, og andre som man næsten falder i søvn til. Podcasting består kun af lyd, derfor er det yderst vigtigt, at både stemmerne og retorikken tiltaler din målgruppe. Med det sagt, så gør øvelse også mester. Men podcasting koster stadig tid og penge, så det er vigtigt, at fordelene opvejer udgifterne. Du skal derfor overveje, om du har tiden og kompetencerne til at fuldføre opgaven. Det er bedre at lade være end at påbegynde noget arbejde, der aldrig bliver fuldført.

 

Vi håber, at du har fundet denne artikel interessant og har lært lidt omhandlende virksomhedspodcasting. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til online markedsføring.