Call to action (CTA) handler om at få dine besøgende til at udføre en bestemt handling. Et af de mest effektive call to action-virkemidler er knapper. Det er ikke så nemt, som du måske går og tror, da der faktisk er en del psykologiske elementer, der spiller ind i en knaps udformning.

Knappens farve

Farver kan vække ubevidste følelser i dine besøgende. Det er derfor et vigtigt element at gennemtænke, når du skal lave dine call to action-knapper. Præferencerne for visse farver kan være subjektive, men overordnet set er de faktisk kulturelt betinget. Du skal derfor tage dig i agt for visse farver, hvis du arbejder internationalt. Nogle gode, sikre farver vil være blå og rød. Det er bevist, at blå er den farve, folk finder mindst irriterende, mens man reagerer mere aktivt på rød. Rød kan dog betyde alt fra varsel til kærlighed. Grundlæggende skal en knaps farve skille sig ud fra de andre farver på hjemmesiden, således at den er iøjnefaldende. Det skal dog stadig passe sammen med resten af hjemmesidedesignet, så det er en god idé at bruge lidt tid på at finde den rette farve for netop din hjemmeside. Du finder en oversigt over de forskellige farvers betydning og påvirkning igennem denne artikel ’Farvernes psykologi: hvad betyder farver?’.

Knappens tekst

Det er vigtigt, at knappens tekst fortæller, hvad den besøgende kan forvente, når vedkommende klikke på knappen. Det er ikke nok at skrive ’Klik her’ eller ’Download’. Teksten skal gerne være mere konkret, således at den besøgende ved lige præcis, hvad de får ud af at klikke på knappen. Det kan være en god idé at skrive nogle salgsord ind f.eks. gratis, nu eller uforpligtende. Nogle gode eksempler på en knaptekst vil være ’Download vores gratis julekatalog nu’, ’Læs mere om vores services’ og ’Skriv dig uforpligtende op til vores smykkekursus’. Du skal selvfølgelig sørge for, at teksten ikke bliver alt for lang, men jo mere specifik du er, jo højere reel konverteringsrate vil du opleve. Det er også derfor, at call to action-knapper er en god metode til at lave konverteringsoptimering på ens hjemmeside.

Knappens placering

Du skal sætte knappen, hvor det giver mening at opfordre til handling. Hvis knappen blot sættes et tilfældigt sted på din hjemmeside, så mangler du incitamentet for at klikke på knappen. En knap kan derfor aldrig optræde alene, der skal gerne være en naturlig guide hen til den. Det vil f.eks. ikke give mening at have en ’Tilmeld dig vores kursus’ knap som det første på ens side. Den besøgende skal først overbevises om, at de skal tilmelde sig kurset. Når du så har brugt alle dine gode salgsargumenter og præsenteret selve kurset, så skal knappen fremkomme. Det er vigtigt, at knappen er indsat det sted, hvor behovet opstår. Hvis knappen i stedet var det første på siden, så skal den besøgende scrolle hele vejen op for at tilmelde sig, hvis de overhovedet lagde mærke til den til at begynde med. Dette kan gøre, at du mister potentielle kunder, da de selv skal lede efter knappen og måske mister tålmodigheden i søgningen, så de blot klikker sig væk fra siden igen.

Et andet godt fif er at placere knappen i midten eller i højre side. I midten, fordi en knap kan indsættes på naturlig vis efter et givent afsnit, samtidig med at vores hjerner godt kan lide symmetri. Højre side, fordi vi læser fra venstre til højre, hvilket automatisk gør at et evt. behov højst sandsynligt opstår til højre, når man har færdiggjort sin screening. Venstre side lægger ingen rigtig mærke til, så det vil være en god idé at undgå at placere din knap her.

En anden vigtig ting angående placeringen af knappen er at sørge for, at den er iøjnefaldende. Der skal gerne være noget whitespace mellem knappen og dine andre elementer. På denne måde er der større sandsynlighed for, at knappen ikke drukner i informationer og dermed bliver set.

Hvis du er i tvivl, så splittest!

Du kan opsætte dine call to action-knapper til at være deciderede konverteringer i Google Analytics via event tracking. På denne måde kan du måle, hvor succesfuld hver eneste knap er og dermed nemmere lave konverteringsoptimering på dem.

Hvis du ikke er sikker på, hvilken farve, tekst eller placering, der vil skabe flest mulige konverteringer, kan du altid splitteste dine knapper. På denne måde viser du to forskellige slags knapper på din hjemmeside, således at halvdelen af dine besøgende ser den ene knap, mens den anden halvdel ser den anden knap. Den som får flest konverteringer, vil derefter blive kåret til vinderen. Du skal dog huske, at man kun kan splitteste en ting ad gangen for at sikre sine datas kvalitet. Hvis du både splittester farve, tekst og placering på en gang, ved du ikke, hvilket element der skal have æren for de øgede konverteringer. Var det den nye gule farve eller den konkrete tekst?

 

Du kan bruge mange forskellige værktøjer til at splitteste dine landingssider. Der findes virksomheder, som udbyder avancerede programmer med adskillige features. Du kan også bruge plugins til opgaven, men disse har ofte en dårligere analyse af dataene. I 2017 offentliggjorde Google også selv med en platform, vis hovedopgave er at splitteste landingssider. Platformen hedder Google Optimize og kan sammenkobles med Google Analytics, så dataene fra splittestene bliver samlet sammen med dine andre hjemmesidedata. Det kan være en smagssag og et spørgsmål om ens behov, der afgør, hvilket værktøj man vil bruge til at splitteste sine landingssider.

Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil splitteste dine landingssider, men ikke helt ved, hvordan det skal gøres. Vi håber ellers, at du har fundet denne artikel brugbar. Vi står selvfølgelig også til rådighed, hvis du har skal have bygget delvise eller hele hjemmesider.