Content marketing fylder meget i online markedsføring. Ved at skabe godt indhold – og blive ved med at gøre det – øges chancerne for at blive fundet i Googles organiske søgeresultater. Derfor er content marketing et godt redskab i din online markedsføring og søgemaskineoptimering.

Content marketing består af indhold. Det er dog ikke nok ”kun” at lave indhold. Det skal også være godt indhold. Det kan derfor være svært at finde ud af, hvordan du skal komme i gang med dette. En ting er at finde et emne, som brugerne har lyst til at læse om, men hvordan skal det udformes? Endnu sværere er det, hvis man ikke ved, hvad man skal skrive om. Hvad gør man så?

Forskellige typer af indhold

Indhold kan findes i mange variationer. Det behøver ikke være lange, faktuelle tekster om et emne. Din vigtigste opgave er at underholde dine læsere. Afhængigt af, hvem din målgruppe er, vil der være indholdstyper, der passer bedre end andre. Du kan altid prøve dig frem, og se hvilke typer indhold du får den bedste respons på, flest besøgende på m.m.

Det kan være en god idé at lave en brainstorm over, hvilke emner du (og dine kolleger) mener, vil skabe størst værdi for målgruppen. Du kan også se på, hvilke spørgsmål I oftest modtager – det kunne være en god idé at skrive svaret på jeres hjemmeside. Det vil være tidsbesparende både for jer og jeres brugere. Når du har en idé om, hvilke emner, der er vigtigst, får du her inspiration til, hvordan du kan udforme dit indhold.

Brugsanvisning

Sælger du produkter, der kan være komplicerede at bruge, kan du med fordel lave en ”how to”-guide. Her handler det om at forklare, hvordan produktet bruges eller samles trin for trin. Det kan være svært at forklare på tekst, derfor kan det være fordelagtigt at lave en video, hvor du viser, hvad brugeren skal gøre.

Anmeldelser

På samme måde kan du lave en anmeldelse af produktet: enten på tekst eller video. Anmeldelsen kan beskrive, hvordan produktet bruges, hvad der er godt, hvad der er mindre godt. Kan produktet eventuelt forbedres på en måde? Særligt hvis din målgruppe består af det unge segment, kan det være en god idé at have en utraditionel tilgang til det. Husk: Du skal underholde dine brugere, ellers gider de hverken se eller læse din anmeldelse.

Lav en FAQ

En Frequently Asked Questions-side (FAQ) kan på længere sigt være tidsbesparende for både dig og dine brugere. Brug tid på at skrive fyldestgørende svar på de spørgsmål, I oftest modtager, og saml dem på en side på din hjemmeside.

Blog

Lav en virksomhedsblog. Del ud af din viden og af branchenyheder. Skriv om nyhederne, om myter inden for branchen eller om produkter, skriv om undersøgelser, del din mening om noget relevant for din branche m.m. Mulighederne er mange. En blog er din måde at få et talerør til dine brugere – et sted, hvor du har mulighed for at dele længere tekster og budskaber end hvad de sociale medier lægger op til.

E-bog

Har du stor viden om et emne, kan du lave en e-bog med en ”light-version” af din viden. Giv denne e-bog gratis til dine brugere. Dette skaber ekstra værdi for dine brugere. På samme måde kan du også samle nogle af dine forskellige blogindlæg om et emne og skrive dem om.

Ny vinkel på dit indhold

Selvom du har behandlet et emne, kan du godt gøre det igen. Du skal ikke udgive den samme tekst eller video på ny – du skal i stedet lave det igen med en ny vinkel.

Lav konkurrencer og quiz

Lav en konkurrence eller en branchespecifik quiz. Det er en måde at underholde og engagere dine brugere på.

Lav et forum

Skab et sted, hvor dine brugere har mulighed for at dele deres oplevelser og råd med hinanden. Det kan spare dig meget tid, hvis dine brugere kan hjælpe hinanden.