Storytelling og content marketing er stadig en meget stor del af moderne marketing. Mange virksomhed bruger lang tid og mange penge på at skabe nyt og spændende indhold til deres brugere. Det kan både omfatte tekster og billeder. Der sker en ophavsretskrænkelse, når andre virksomheder eller personer ”låner” dit indhold uden at spørge om lov først. Med internettet er det blevet meget let at finde andres værker og kopiere det til egen brug. Men det er ulovligt at bruge andres materiale og værker uden at have fået tilladelse først.

Hvordan finder jeg ud af, om andre bruger mit indhold?

Dit indhold er typisk delt op i to dele: tekst og billeder. Når du vil finde ud af, om nogen har kopieret dit indhold, er Google din ven. Ved hjælp af en simpel Google-søgning kan du hurtigt finde ud af, om andre har kopieret dit originale indhold.

Hvis du vil undersøge om din tekst er kopieret, skal du markere et afsnit af den pågældende tekst, kopiere det, og bruge Googles søgefunktion. Bruger du Google Chrome kan du i stedet blot højreklikke på din markering og vælge ”Søg på Google efter…”. På den måde kan du hurtigt finde kopieret tekst.

Du kan også bruge Google til at søge efter billeder. I søgefeltet på Google er der et lille kamera-ikon. Trykker du på dette, kan du uploade det billede, du gerne vil tjekke – så finder Google let andre billeder, der enten er magen til eller som minder om.

Mit indhold bliver kopieret – hvad gør jeg?

hjaelp-jeg-bliver-ophavsretskraenket-godtgoerelseHvis du bliver ophavsretskrænket, har du ret til en godtgørelse. Men inden du udarbejder et godtgørelsen, skal du sørge for at du har beviser. Det er din opgave at skaffe beviser for, at det er dig, der har ophavsretten på det kopierede.

Der er flere forskellige måder, du kan sikre dine beviser på. Der findes et gratis værktøj: Archive.org, som kan gemme en version af din side, og du dermed dokumentere, hvilken dato dit værk blev publiceret. Det er altså en digital tidsmaskine, som kan være nyttig i disse sager, men det kræver, at din side jævnligt bliver crawlet af Archive.org.

Du kan også få professionel hjælp til at sikre dine beviser. Ulovligkopiering.dk tilbyder bl.a. at hjælpe dig med bevissikring. Du kan også læse Ulovligkopiering.dk’s råd til, hvordan du selv bevissikrer og skaffer dokumentation for din ophavsret – klik her.

Når du har din bevissikring på plads, kan du opsøge den virksomhed eller person, som krænker din ophavsret. Når du kontakter krænkeren, skal du bede om, at det kopierede indhold bliver fjernet med det samme – og vedhæft en økonomisk krav, som skadeskompensation. Hvis krænkeren ikke fjerner det kopierede indhold, kan du gå rettens vej, men det kræver, at du har styr på din bevissikring. Skadeskompensationen kan være en opgørelse over, hvad det ville have kostet krænkeren, at købe tilsvarende indhold fra dig plus en godtgørelse – husk at specificere, hvordan du kommer frem til den endelige erstatningssum.

Er det besværet værd?

Ud over at du kan få en økonomisk gevinst ved at holde på din ophavsret, kan du også undgå de negative, markedsføringsmæssige konsekvenser. Når en virksomhed eller person kopierer dit indhold, vil Google kategorisere indholdet som duplicate content, og det vil skade din placering i Google’s organiske søgeresultat. Det kan føre til, at du får færre kunder – og dermed mistet omsætning. Derfor skal brud på ophavsretten tages seriøst.