markedsfoering illustreret ved tegnede computere og indhold

Konceptet content marketing har eksisteret i et par år efterhånden, og det er et buzzworld flere og flere virksomheder har fået øjnene op for. Content marketing i sig selv er dog ikke noget nyt. John Deere lancerede et kundemagasin ”The Furrow” i 1895, og Michelin udvikler og publicerer Michelin Guiden i 1900.

Hvad betyder content marketing?

Ideen er at skabe værdifuldt og relevant indhold for din målgruppe, der er konverteringsdygtigt. Du skal levere information, der til dels giver en løsning på de besøgende på dit sites ’problem’ eller behov. Ved at give information med content, altså godt indhold skaber du større loyalitet.

”En strategisk marketingtilgang, der fokuserer på at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsekvent content. Dette content har til formål at tiltrække og bibeholde en defineret målgruppe, der vil resultere i konverteringer og i sidste ende profit.”

Kort sagt er content marketing kunsten at kommunikere med (potentielle) kunder uden at sælge. Det er ment som ikke forstyrrende marketing. I stedet for at fremhæve dine produkter eller services giver du information, der gør din kunde mere intelligent. Essen af denne content strategi er troen på, at vi som virksomheder leverer kontinuerlig værdifuld information til kunderne, der ultimativt belønner os med loyalitet.

Og det gør de. Coca Cola, Søstrene Grene, ARLA er eksempler på brands, der anvender succesful content marketing. Mindre virksomheder skaber og benytter det også. Fordi det virker.

skrivemaskine med kongekrone på grøn baggrundHvorfor er content marketing en god idé?

I forbindelse med salg, ved dine (potentielle) kunder ikke altid, hvad de vil have. Andre gange gør de, og er i beslutningsfasen, men mangler de sidste overbevisende argumenter. Content marketing adskiller sig fra traditionel marketing, eftersom fokus ikke er på direkte salg. Med værdifuldt indhold omkring din virksomhed, service eller produkt tilbyder du de besøgende den (forhåbentligt) afgørende information, der resulterer i en konvertering.

Google kan også lide det

Ved brug af content marketing øger du ikke blot loyaliteten, men din virksomhed og markedsposition bliver samtidig styrket i søgemaskineresultaterne, hvor Google fx crawler dit gode indhold, og ranker sandsynligvis dit site højere.

Videredeler du noget af din indhold på andre sites i form af links fx på blogs, fora, artikler, video eller sociale medier får du gode links til dit site. Linkbuilding er derfor en god makker til content marketing, fordi du får værdifulde links fra de eksterne sites.

Nutiden og fremtiden inden for marketing

Virksomheder sender os information fx nyhedsbreve hele tiden, men ofte er det irrelevant og dårligt leveret kvalitet. Ja, vi mener spam. Godt indhold får en person til at stoppe op, læse, tænke og forhåbentlig agere. Content marketing er en kontinuerlig proces, der bør integreres i den overordnede marketingstrategi. Konceptet er en del af alle former for marketing:

  • Sociale medier: Content marketing har første prioritet fremfor din strategi for sociale medier
  • SEO: Søgemaskiner belønner virksomheder, der publicerer kvalitetsindhold
  • PR: Succesfulde PR-strategier adresserer emner, som læsere interesserer sig for. Ikke deres virksomhed.
  • PPC: For at PPC skal fungere, skal du have rigtig godt content bag
  • Inbound marketing: Content er altafgørende for at drive inbound trafik og leads
  • Content strategi: Er en del af de fleste content marketing strategier

Content marketing skal fokusere på at producere og eje godt indhold, ikke låne eller leje det fra andre.