Ifølge Content Marketing Institute bruger mere end 80% af alle marketingfolk nyhedsmails som marketingværktøj, og er et af mest anvendte værktøjer i branchen. Det betyder imidlertid ikke, at alle har kørekort til disciplinen (på grund af manglende erfaring eller viden), og flere ’misforstår’ endda kanalens formål og potentiale. De overtræder aktivt de uskrevne regler og ender med at sende spam. Den vogn er vi ikke hoppet på, tværtimod.

Her er 10 tips til at skrive gode nyhedsmails i ikke-prioriteret rækkefølge.

 

  1. Husk ALTID at have modtagerens tilladelse. Det er super vigtigt, fordi hvis du sender nyhedmails alligevel, vil de i bedste fald afmelde sig nyhedsmailen, og i værste fald anmelde dig for spam.
  2. Hav styr på din målgruppe. Udarbejd content, der er interessant for modtageren. Hvis du var modtager, hvad vil du gerne læse? Hvilke informationer er afgørende?
  3. Planlæg udsendelse. Med hvilken frekvens, tidspunkt, timing og content. 4-6 ugers mellemrum er en god tommelfingerregel. Men branchen kan have indflydelse – er der gode historier at fortælle en gang om måneden eller oftere?
  4. Formuler en god titel til emnefeltet. Læseren skal lokkes til at åbne mailen og læse, hvad du gerne vil fortælle. Skriv hellere en for kort end for lang titel, det vil du højst sandsynligt kunne se på åbningsraten, hvis du sammenligner flere kampagner med forskellige emnelængde.
  5. Brug relevante billeder. Når du indsætter billeder, der passer til dit budskab og indhold, er der større chance for, at (det meste af) din tekst bliver læst.
  6. Gør din tekst klar og overskuelig. Prioriter de vigtigste informationer.
  7. Tydeliggør links med ”læs mere”. Formuler klar call-to-action med en opfordring eller tilbud. Det kan være afgørende for, om dine links bliver åbnet.
  8. Personaliser. Det er ofte en del af din nyhedsmailsudbyder funktioner. Skriv fx ”Kære [modtagerens navn]”.
  9. Segmenter. Hvis det er muligt og relevant, kan du med fordel opdele dine modtagere efter fx privat og erhverv.
  10. Overfør erfaring til viden. Når du og din virksomhed fx giver råd ud fra personlig erfaring eller et smugkig til fremstillingen af et nyt projekt eller produkt, giver din nyhedsmail dine modtageren en unik oplevelse, de ikke kan få andre steder.